Heden en toekomst

31 mei 2018

Vorig jaar zomer schreef ik ook een artikel voor de nieuwsbrief. Ik kondigde toen onze feestavond aan op 10 november 2017 in het kader van het 75-jarig bestaan van onze organisatie. Wij hebben een prachtige feestavond gehad en inmiddels zijn wij al weer ruim een half jaar verder. Een halfjaar waarin zich weer veel heeft voorgedaan.

Economie

Economisch draait het in Nederland erg goed. De werkeloosheid is op het niveau van voor de start van de crisis in 2008, een groei van het BNP dit jaar van circa 3% en een behoorlijk begrotingsoverschot. In Europees verband doet Nederland het erg goed. Ook zien wij dat verschillende sectoren goed renderen. Ondernemers investeren en daar zijn wij als adviseur veel bij betrokken.

Huisvesting

Binnen Alfa zijn wij ook volop bezig met nieuwe zaken. In verband met voortdurende groei van ons klantenbestand zijn er voortdurend vacatures. Op dit moment hebben wij er ongeveer 5 en dat allemaal op het terrein van het geven van belasting- en bedrijfskundig advies. Dit betekent ook dat er steeds meer medewerkers binnen ons cluster werkzaam zijn (inmiddels 70) en dan lopen wij ook tegen grenzen aan qua huisvesting op de vestigingen Zwolle, Meppel en IJsselmuiden. In dat verband hebben wij in het najaar van 2017 de zolderverdieping van kantoor Meppel ingrijpend verbouwd en daar een prachtige kantoorruimte kunnen realiseren met 10 werkplekken. Ook kantoor Zwolle zijn wij aan het restylen qua inrichting en dit moet in de zomer zijn afgerond. Vervolgens zullen er ook in kantoor IJsselmuiden in het najaar nog een paar aanpassingen qua inrichting worden uitgevoerd.

HEDEN

Qua werkzaamheden zien wij steeds meer dat ondernemers met hun administratie willen werken in het heden. Dat zij met hun administratie “bij zijn” en dat zij vervolgens met behulp van ons AMP-programma (het Alfa Management Paneel) aan de hand van een dashboard direct kunnen beoordelen hoe zij er voor staan (van maand tot maand of van kwartaal tot kwartaal). Op deze wijze heeft de ondernemer direct inzicht in al zijn cijfers en kan hij snel schakelen als hij wil investeren dan wel aanpassingen kunnen doen als het even een periode wat minder gaat.

Belangrijk is natuurlijk wat de doelstellingen van de ondernemer zijn voor 2018 (en 2019 etc.). Waar wil de ondernemer op uitkomen voor 2018 en lukt dat ook. Een begroting is dan belangrijk, die daarbij periodiek (bijv. van kwartaal tot kwartaal) wordt vergeleken met de gerealiseerde cijfers. Als ondernemer weet je dan waar je staat. Lig je op koers en wat betekent dat voor de liquiditeit voor de rest van het jaar? Een erg mooi instrument dat de ondernemer helpt om financieel “in control” te zijn. Hier ondersteunen wij onze klanten steeds meer en meer bij. Mooie ontwikkelingen waarbij wij met onze ondernemer steeds meer bezig zijn in het heden en de toekomst.

TOEKOMST

In het verlengde van het voorgaande zien wij ook dat het belangrijk is om in beeld te hebben wat het toekomstige vermogen van de ondernemer zou zijn indien deze bijvoorbeeld het bedrijf zou overdragen of beëindigen (of met pensioen zou gaan). Belangrijk daarbij is om inzicht te hebben in het opgebouwde pensioen, lijfrente, kapitaalverzekeringen, waarde bedrijf etc. Niet iedere ondernemer heeft daar even goed zicht op. Via het PFO (het Persoonlijk Financieel Overzicht) brengen wij dit in beeld. Dit geeft een indicatie en inzicht in de vermogenspositie voor dat moment in de toekomst. Belangrijk om te weten.

Ik wens u voor de komende maanden fijne zomermaanden.